Ascendo Invoice automatiserar fakturahanteringen hos Salinity

Salinity är ett svenskt familjeföretag som handlar med och förädlar salt i alla dess former – från kökets FALKSALT flingsalt till SP vägsalt för isiga gator. Bolaget gör stora mängder inköp världen över vilket resulterar i tusentals fakturor till leverantörsreskontra. Ascendo Invoice är nyckeln för en effektiv fakturahantering, mycket tack vare automatiserad matchning av fakturor mot inköpsordrar.


"Jag kan absolut rekommendera Ascendo Invoice till andra bolag! Det är en väldigt lättanvänd lösning med många möjligheter till automatisering och effektivisering av fakturahanteringen", säger Marie Werner, ansvarig leverantörsreskontra på Salinity.

Automatisk hantering av varufakturor sparar mängder med tid

Salinity har använt fakturahanteringslösningen Ascendo Invoice sedan 2011 och arbetar aktivt med att ständigt förbättra och rationalisera flödet så mycket det bara går. Målet är att automatisera varje steg i fakturahanteringen. För varufakturor innebär detta att data från inköpsordrar automatiskt läses in i Ascendo Invoice via en integration till Salinitys affärssystem Garp, för att sedan automatiskt matchas mot fakturan. Om all information stämmer kan fakturan skickas direkt för betalning utan någon som helst handpåläggning.

”Automatiseringsfunktionaliteterna i Ascendo Invoice hjälper oss verkligen att effektivisera vårt flöde. Särskilt viktigt för oss är möjligheten att automatiskt koppla fakturan till korrekt order, vilket gör att vi kan spara mängder med tid och undvika manuellt arbete”, fortsätter Marie Werner.

Användarvänligt och tillgängligt för alla

För omkostnadsfakturor, som inte har en inköpsorder till grund, lyckas Salinity även här automatisera stora delar av flödet genom att använda Ascendo Invoice funktioner för automatkontering och automatisk distribution till attestanter i organisationen. Attestanterna får ett e-mail när de har en faktura för sakgranskning och kan enkelt granska och godkänna fakturor i datorn eller i mobilen.

”Ascendo Invoice är ett väldigt användarvänligt system, både för oss på leverantörsreskontra och för attestanterna. Och de gånger vi behöver hjälp får vi jättebra service av Ascendos support som är lättillgänglig och snabb, säger Marie Werner på Salinity.

Full koll på fakturorna med sökfunktion och dashboard

Eftersom alla fakturor, oavsett format, digitaliseras och hanteras i ett och samma system kan Ascendo Invoice även användas som ett digitalt arkiv för sökning och uppföljning. För Salinity har detta inneburit stora tidsbesparingar och bättre kontroll över fakturaflödet, särskilt vid månadsbokslut.

Sökbarheten är fantastiskt bra! Det är lätt att hitta tidigare fakturor och information i Ascendo Invoice. Vi använder dashboards för att snabbt och enkelt se vilka fakturor som ligger ute i flödet och hos vem, vilket underlättar enormt när det är dags för betalningar och månadsbokslut, säger Marie Werner, ansvarig leverantörsreskontra på Salinity.

 

Läs mer om Ascendo Invoice

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer om fakturahantering

Enklare kvittohantering med Ascendo Expense

Ascendo Expense är en tillvalsmodul till Ascendo Invoice, men kan även användas separat. Det digitala verktyget gör utläggshanteringen enklare och snabbare för användaren, chefen och ekonomi- och löneavdelningen. Du får även bättre insikt och kan förutse kostnader eftersom du får utläggsrapporterna löpande istället för i slutet av månaden.

Skräddarsy ditt paket till Ascendo invoice

Läs mer om alla våra tillvalsmoduler till Ascendo Invoice här.

Se en demovideo om Ascendo Invoice

Enkel fakturahantering från första dagen. Klicka här för att se hur Ascendo Invoice kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete.