Elektronisk fakturahantering för byggbranschen

Automatisera hanteringen av era leverantörsfakturor med Ascendo Invoice.

SE EN DEMO

Automatisera flödet av byggbolagets fakturor och få 100% kontroll över era projektkostnader

Företag inom byggbranschen hanterar ofta stora mängder fakturor med höga belopp i sitt flöde. Med hjälp av Ascendo Invoice och genom enkla uppsättningar i systemet kan både du och era projektledare få 100% kontroll. Med över 300 byggbolag i vår kundstock förstår vi era dagliga utmaningar och kan hjälpa till att underlätta dem med hjälp av Ascendo Invoice! Klicka här för att läsa om när NYAB valde nytt system för elektronisk fakturahantering.


7 anledningar till varför ert byggbolag ska automatisera era leverantörsfakturor med Ascendo Invoice

  • Byggmoms - Systemet har en automatisk hantering av byggmoms även kallad omvänd skattskyldighet, på era leverantörsfakturor.
  • Stöd för vidarefakturering - För att ha ett sammanställt underlag vid vidarefakturering, sök enkelt på datum och projektnamn för att få en sammanställning där alla fakturor exporteras som en pdf.
  • Enkel projektuppföljning -Genom att skapa attestflöden baserade på projekt blir projektuppföljningen både enklare och mer korrekt.
  • Tidsbesparande - Slipp tidskrävande moment och spara tid. Ni har möjlighet att hantera högre fakturavolymer med samma personalstyrka som idag.
  • Bättre insyn och kontroll för projektledare - Med Ascendo Invoice får projektledarna omedelbar åtkomst till sina fakturor, gamla som nya. De kan attestera via mobiltelefon, söka fram gamla fakturor samt göra egna leverantörsrapporter.
  • Avtalsfaktura & avtalsmatchning – Matcha din betalplan med återkommande avtalsfakturor.
  • Fritext sök - Ascendo Invoice söker efter all information på era leverantörsfakturor, så utöver de tolkade fälten hittas även övrig information som finns i fakturabilden.

Optimera fakturaprocessen genom att skippa onödiga mellanhänder 

Företagsoptimerade konteringsregler i kombination med högteknologisk Machine Learning gör att Ascendo Invoice snabbar upp fakturaprocessen. Ta bort onödiga mellanhänder och låt leverantörsfakturan gå direkt till den inköpande projektledaren i stället för via ekonomiavdelningen. Projektledaren godkänner fakturan med ett enkelt klick i mobilen, datorn eller läsplattan för att sen låta den automatiskt gå vidare till antingen en central platschef för slutattest eller direkt för betalning, helt beroende på hur ditt företags attestflöde ser ut.

Automatisk hantering av byggmoms 

Systemet har en automatisk hantering av byggmoms även kallad omvänd skattskyldighet. Fakturerar leverantören en faktura med 25% moms så hanterar systemet det som en vanlig faktura. Väldigt smidigt om man har leverantörer som skickar båda typer av moms.

 

Användarvänligheten avgjorde när NYAB valde nytt system för elektronisk fakturahantering

"Ascendo kunde leverera allt jag ansåg viktigt." - Katarina Nyström, CFO NYAB

LÄS MER

Integrationspartners

Integrationer till de flesta projektsystem

Ascendo Invoice har kopplingar till flera av marknadens stora projektsystem, såsom tex AddMobile, Fiedly, Byggsamordnaren och Next. På så sätt får du in fakturabilderna direkt i det projektsystem som du använder vilket underlättar vid exempelvis en eventuell vidarefakturering eller vid projektuppföljning. 

Enkel projektsammanställning i Ascendo Invoice

För dig som inte arbetar i något projektsystem, kan det vara bra att du i Ascendo Invoice kan göra en sammanställning av samtliga kostnader som tillhör ett särskilt projekt. Sök på datum och projektnummer och få en komplett sammanställning av projektets kostnader som du enkelt kan exportera till en pdf eller en excelfil. 

Kunskapsbank för Byggbranschen

Guide: Automatisera ditt fakturaflöde

Ladda ner vår guide, Automatisera ditt fakturaflöde och ta del av enkla och konkreta tips på hur du kan komma igång eller optimera era processer för hantering av leverantörsfakturor.

Enklare kvittohantering med Ascendo Expense

Ascendo Expense är en tillvalsmodul till Ascendo Invoice, men kan även användas separat. Det digitala verktyget gör utläggshanteringen enklare och snabbare för användaren, chefen och ekonomi- och löneavdelningen. Du får även bättre insikt och kan förutse kostnader eftersom du får utläggsrapporterna löpande istället för i slutet av månaden.

Användarvänligheten avgjorde när NYAB valde nytt system för elektronisk fakturahantering

NYAB är en koncern inom anläggning, infrastruktur och bygg som sedan bildandet 2014 gått från att vara en lokal aktör i Norrbotten till en koncern med nationell närvaro. Idag består NYAB av fyra affärsområden med närmare 150 medarbetare som hanterar inte mindre än 25 000 leverantörsfakturor per år.

 

 

 

 

 

 

 

Bygg & Entreprenad