Vi som står bakom Ascendo Invoice

Vi som utvecklar Ascendo Invoice, marknadens bästa lösning för elektronisk fakturahantering, heter Medius Ascendo AB och vi har vårt huvudkontor i fantastiska Östersund. Här har vi huserat sedan starten 2003 och har sedan dess erövrat hela Sverige med Ascendo Invoice, vår molnbaserade lösning som digitaliserar, effektiviserar och automatiserar hela attestflödet. På så sätt kan du minska - eller helt ta bort - manuella arbetsuppgifter och tidstjuvar i ditt dagliga arbete.


Vi håller en hög utvecklingstakt och tillsammans med våra kunder ser vi till att vår lösning ligger i framkant. Våra medarbetare stödjer fler än 1000 kunder över hela Norden genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Idag ingår vi i Mediuskoncernen som har över 250 anställda, kontor i åtta länder (huvudkontor i Sverige) och kunder i över 40 länder.

Några hållplatser längs vår resa

  • 2003 startar vi bolaget.
  • 2004 har vi installation för vår första kund – Intrum Justitia. Samma år flyttar vi in på Campus i Östersund.
  • 2005 vinner vi flera offentliga upphandlingar.
  • 2006 gratulerar vi oss själva till kunder som Ragnsells och Volvofinans.
  • 2007 flyttar vi till gamla bageriet Mästerbagarna. I Östersund, såklart.
  • 2008 förvärvar vi Invid IHS och får därmed en bas i Stockholm.
  • 2009 passerar vi 200-gränsen för antalet kunder. Några av nytillskotten är Skanska, Gothia Finans, ABN Ambro Bank samt flera Volvohandlare.
  • 2010 tecknar vi avtal om leverans till LRF och deras 80 000 kunder.
  • 2011 blir vi vinnare i DI Gasell Jämtland och kan konstatera att vi har över 500 kunder.
  • 2012 slår vi upp dörrarna till ett kontor i Göteborg.
  • 2013 förvärvas vi av Medius Group och får därmed de extra muskler som följer med att ingå i en koncern.
  • 2014 stärker vi vår organisation ytterligare, spetsar våra lösningar för små och medelstora företag och växer ca 50 procent med god lönsamhet.
  • 2015 lanserar vi en ny version av Ascendo Invoice, bland annat med ett helt nytt användargränssnitt.
  • 2017 får vi nya ägare av Medius-koncernen - amerikanska investmentbolaget Marlin Equity Partners
  • 2018 flyttar vi vårt huvudkontor i Östersund till nya större lokaler

Om Medius

Medius är en ledande global leverantör av lösningar för elektronisk fakturahantering. Tack vare ökad processeffektivitet och bättre finansiell kontroll hjälper vi våra kunder att driva sin affär framåt. Våra molnlösningar MediusFlow och Ascendo Invoice möjliggör oöverträffade nivåer av helt automatiserad (touchless) fakturahantering, kortare ledtider, bättre relation med leverantörer såväl som ökad kontroll och insyn över finansiella nyckeltal. 

Fler än 3 000 företagskunder och 150 000 unika användare världen över använder Medius lösningar för elektronisk fakturahantering. Med hjälp av avancerad fakturamatchning, unika KPI:er för att mäta processeffektivitet och datadrivna benchmarks kan våra kunder implementera ständiga processförbättringar och uppnå effektivitetsresultat väl över genomsnittet i branschen. På så sätt stödjer Medius transformeringen av leverantörsreskontra från en traditionell back-office funktion till en viktig och strategisk partner inom organisationen. 

Medius grundades 2001 och ägs idag av det globala investmentbolaget Marlin Equity Partners. Företaget har över 230 anställda och kontor i Sverige (HK), USA, Australien, Danmark, Norge, Nederländerna och Polen. För mer information, besök mediusflow.com.